درباره ما


کامپیوتر ماشین یا همان ECU چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟



طی دهه‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی در بخش‌های مختلف صنعت چشمگیر و روزافزون بوده است. صنعت خودروسازی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و حضور و ظهور مدرنیزه را در بخش‌‌های مختلف خودروها به صورت تجهیزات الکترونیکی و ریزپردازنده‌ها شاهد هستیم. افزایش استفاده از این اجزا و قطعات با هدف بالا بردن سطح امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، کاهش سطح آلایندگی خودرو‌ها و کاستن از میزان سیم‌کشی‌ها و قطعات مکانیکی پیچیده صورت گرفت. همچنین استفاده از این قطعات در هزینه نهایی و روند تولید نیز موثر است. به این ترتیب که با حذف بسیاری قطعات مکانیکی و جایگزینی آن‌ها با تجهیزات الکترونیکی فرآیند تولید ساده‌تر شده و به دنبال آن هزینه‌های تمام شده کاهش می‌یابد. علاوه‌بر اینکه هنگام تعمیرات به کمک تکنولوژی‌های مربوطه، مسیر تشخیص نواقص و معایب قطعات مختلف خودرو سریعتر و ساده‌تر طی می‌شود. ای‌سی‌یو (ECU) یا همان کامپیوتر خودرو اصلی‌ترین تجلی‌ پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی است.

عناوین این مطلب

۱ کامپیوتر ماشین یا ECU چیست و چه وظایفی دارد؟

۲ اجزای ECU

۳ نحوه عملکرد ECU

۴ سنسور‌هایی که با ECU مرکزی در ارتباط هستند

کامپیوتر ماشین یا ECU چیست و چه وظایفی دارد؟

مهمترین عامل اضافه شدن ECU به سیستم فنی خودروها، وضع قوانین سختگیرانه محیط زیستی و به تبع آن دشواری کسب استانداردهای آلایندگی هوا از سوی خودروها بود. این قوانین و استانداردهای جدید خودروسازان را برآن داشت تا به دنبال کاهش مصرف سوخت موتورهای خود بروند. این هدف به کمک سیستم Engine Control Unit محقق شد. این سیستم بنیانگذار ورود ECU به قطعات و اجزای اصلی خودروها بود. این سیستم با تنظیم دقیق ترکیب سوخت و هوا، کارایی‌ کاتالیست را ارتقاء داده و موجبات کاهش آلایندگی خروجی از اگزوز را فراهم می‌کرد.

البته آنچه امروز با عنوان واحد کنترل الکترونیک خودرو (Electronic Control Unit) یا ECU می‌شناسیم در واقع کامپیوتر قدرتمندی است که اطلاعات لازم را از حسگرها و کنترلر‌ها مختلف خودرو دریافت کرده و پس از تحلیل و بررسی سیگنال‌های دریافتی دستورهای لازم را به عملگرهای هر بخش ارسال می‌کند. قدرت ECU با بررسی حجم و تعداد اطلاعات دریافتی توسط آن از سنسورهای مختلف، تصمیمات اتخاذ شده به وسیله آن براساس این اطلاعات، و در نهایت دستورهای ارسالی‌اش قابل درک خواهد بود. بنابراین در یک جمله می‌توان گفت ECU مغز متفکر خودرو است که کنترل تمام ریزپردازنده‌ها و کنترلر‌های الکترونیکی خودرو را در دست دارد. به این معنی که ECU عوامل نظارتی، تنظیمی و کنترلی را در خودرو مدیریت می‌کند. بر همین اساس می‌توان وظایف ECU را در موارد زیر خلاصه کرد:

– نشان‌دادن معایب خودرو با روشن کردن چراغ چک برخی قطعات و اجزای اصلی

– تنظیم عملکرد برخی عملگرها در مواقع حساس مانند عملکرد ایربگ‌ها در زمان تصادفات رانندگی

– کنترل مصرف سوخت با تنظیم عملکرد انژکتور و پمپ هوا

– کاهش سطح آلایندگی خودرو به کمک کنترل مصرف سوخت

– کنترل شتاب و سرعت خودرو در محدوده مجاز تعریف شده برای موتور

– تامین امنیت خودرو و پیشگیری از سرقت آن

همچنین اطلاعات مربوط به نواقص فنی بخش‌های مختلف خودرو در ECU (کامپیوتر ماشین) ثبت خواهد شد و کشف این اطلاعات و در پی آن مشکلات ایجاد شده تنها با اتصال یک کامپیوتر به ECU و ترجمه ‌زبان آن‌ها به زبانی انسانی ممکن خواهد بود. این عمل در واقع همان دیاگ زدن معروف است. نکته مهم دیگر این است که در خودروهای امروزی تعداد زیادی ECU به کار می‌رود که هریک نظارت، تنظیم و کنترل بخش‌های مشخصی را بر عهده دارند. مانند ECU مربوط به سیستم تهویه مطبوع یا سیستم تعلیق. اما در نهایت ECU مرکزی که وظیفه کنترل و نظارت بر اعمال موتور و گیربکس را بر عهده دارد مهمترین کامپیوتر خودرو و قوی‌ترین آن‌ها است.

اجزای ECU

ECU قطعه چندان بزرگی نیست ولی مانند دیگر تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی با وجود جثه کوچک توانایی‌های عظیمی دارد. اما در کل می‌توان برای سیستم کامپیوتر یا مرکز کنترل الکترونیک مرکزی خودرو چند بخش مجزا تعریف کرد. این بخش‌ها عبارتند از:

مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال

خروجی سنسورهای مختلف را پردازش‌کرده و از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌کند. چرا که ECU تنها قادر به خواندن اعداد دیجیتالی با بیت‌های مشخص است.

خروجی‌های دیجیتال

خروجی‌های دیجیتال که در خودروهای امروزی شاهد آن‌ها هستیم وظیفه کنترل سیستم جرقه‌زنی، باز و بسته کردن سوپاپ تزریق سوخت و همچنین روشن و خاموش کردن فن سیستم خنک‌کننده را بر عهده دارند. در واقع خروجی‌های دیجیتال بخشی از دستوراتی هستند که ECU صادر می‌کند. این دستورها به اجزایی فرستاده می‌شوند که قادر به پردازش پیام‌ها دیجیتالی هستند.

مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ

همانطور که برخی سنسورها و کنترلرها پیام‌های آنالوگ به ECU ارسال می‌کنند، بسیاری از عملگرها نیز قادر به خواندن دستورات آنالوگ هستند. این مبدل‌ها دستورات دیجیتالی صادر شده توسط ECU را به صورت آنالوگ تبدیل و ارسال می‌کنند.

پس در این صورت میتوان از طریق ریمپ( باز نگری برنامه ایسیو خودرو) باعث افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت شد و همچنین برخی از آپشن‌هایی که ایسیو کنترل میکند،مانند: دمای کارکرد فنها و… را تغییر داد.در کلینیک تخصصی ما قابل انجام میباشد